Šiandieną perskaičiau vieną antraštę, kuri paskatino atsisėsti ir surašyti puokštę visokių įdomybių, susijusių su bepiločiais automobiliais.
Manau, jau visi žino apie ką eina kalba. Daugelis kompanijų -- Google, Mercedes-Benz, Volvo, Nissan (tiek prisimenu iš atminties, o turbūt kitos irgi) -- aktyviai dirba, stengdamiesi sukurti automobilius, kuriuos pilnai vairuotų kompiuteris. Gal ne pats pirmas modelis, bet anksčiau ar vėliau tai atrodys taip: atsisėdat į automobilį, žemėlapyje nurodot tašką B ir spaudžiat “važiuojam”, tuo tarpu pats sėdite užkėlęs kojas ant panelės ir endžiojinat vjūzus.
Man pačiam tai vis dar skamba kaip fantastika, ir tai, griežtai kalbant, dar ir yra fantastika, bet jau labai artimos ateities. Gal 10 metų. Gal 20. Nelabai svarbu kiek tiksliai, bet faktas, kad pirmieji modeliai išriedės jau po kelių metų, o paskui jie sparčiai tobulės, ir dar mums visai nesusenus, mes jais važinėsime. Deal with it.
Todėl naudinga būtų pasamprotauti kaip tai paįtakos mūsų gyvenimus, gal įtaka bus ne vien komfortinė?
Pradėsiu nuo banalesnių privalumų ir potencialių minusų irba problemų, o galui paliksiu įdomesnius dalykus, kurie kai kam gal net pakilnos stogą. Bent jau man kilstelėjo :-)
Patys banaliausi dalykai, apie juos neverta daug kalbėti:
- Važiavimo laiką bus galima skirti sau. Dabar vairuotojas dirba vairuotoju, o galės skaityti knygą
- Galėsime girti saugiai ir patogiai grįžti namo[1]
- Suvartos mažiau degalų: kompas nespeedins ten, kur nereikia, prieš beužsidegantį šviesoforą pristabdys ne daugiau, negu būtina ir pan.
- Mažesnis avaringumas
- Pasikeis form factor: nebereikės vairo, vietoje jo galės būti įrengta patogi darbo vieta. Arba priekinės sėdynės bus išvis atsuktos į vidų
Taigi, avaringumas sumažės, bet naivu tikėtis, kad visai išnyks. Iš čia įdomus klausimas: kas kaltas dėl avarijos? Ne šeimininkas gi, jis juk niekaip prie avarijos neprisidėjo? Gamintojas? Tikriausiai… O ką kompui daryti tais retais atvejais, kai jis matys, kad šitoj situacijoj niekas negelbėja, fizikos dėsnių nesuklastosi, VIENĄ IŠ šitų pėsčiųjų partrenksiu. Kurį?
Kitas klausimas: praėjus kažkiek laiko, gal dešimtmečiui, gal dviem po pirmų modelių, ar senamadiškai nusiteikusiam žmogui bus leidžiama vairuoti automobilį rankomis? Daug šita tema nesiplėsiu, bet prognozuoju, kad ne, ir prognozuoju, kad labai gerai, kad ne :-)
Pakalbėkime apie tai, kaip pasiįtakos kasdienybė. Štai jūs važiuojate ryte į darbą. Vietoj dabar įprasto nervavimosi, ramiai skaitote knygą arba atsakinėjate į darbinius laiškus. Atvažiuojate, išlipate. Ar jūsų ofiso aplinka kuo nors skiriasi nuo šiandieninės? Taip. Kieme -- nė vieno automobilio! Kodėl? Nes kai jūs atvažiuojate ir išlipate, jis užsidaro dureles ir nuvažiuoja toliau! Parkuotis. Kur nors nach prie Maximos bazės. Jūs jau sėdite ofise, geriat kavą ir plepat su kolegomis, o jis rieda neskubom judančiame sraute link parkingų kvartalo. Pasižymėkit kalendorių ir pradėkit countdown’ą iki dienos, kai tai taps realybe.
Pratęsiant temą, jeigu jau jis galės pats prisiparkuoti, tai galės ir pats nuvažiuoti trivialaus serviso: pasikeisti tepalų, padangų, whatnot. Jūs uždedat varnelę settinguose, kad jums visa tai nerūpi, ir jei nepažiūrėsit į banko išrašus, jūs net nežinosit, kad šiandieną jis praleido ne parkinge, o servise. (Beje, ar sakiau, kad parkingai bus talpesni per ploto vienetą?)
Bet ir tai dar ne viskas. Jeigu jau jūs ryte darbą pradedate dirbti dar automobilyje, tai ar didelis skirtumas, jei jame praleisite pusvalandžiu daugiau? Gal tas pusvalandis bus net produktyvesnis. Ergo, jeigu jūsų ofisas, sakykime, Vilniaus Naujamiestyje, ar yra esminis skirtumas kur gyvenate, Fabijoniškėse, ar Kulautuvoj? Nors iš pirmo žvilgsnio neakivaizdu, bet nekilnojamojo turto rinkoje irgi nusimato pokyčių. Galbūt didelių.
Na ir pabaigai, tas klausimas, kuris viską paskatino: ar galės tuos bepiločius automobilius valdyti vaikai? Atrodytų, pff, kas čia per klausimas! Kadangi vairuos kompas, o žmogus tik užsakinės, tai kam čia laukti pilnametystės? Juk nebereikės anei vairuotojo pažymėjimų, anei dar ko. Bet! Juk tai reikštų beprecedentę judėjimo laisvę nepilnamečiui, o gal net ir visai mažam vaikui. Įsivaizduokit, penkiametis atsisėda mašinon ir per pusdienį nuvažiuoja į kokią nors Krokuvą. O ten, aišku, baigiasi degalai, o telefoną vaikas pakeliui praganė degalinėj pirkdamas ledų ir fsio takoje. Nieko toks siurprizėlis tėvams, ar ne? Tad net ir čia bus kažkokių įdomybių. Galbūt reikės kažkokio vairuotojo pažymėjimo ekvivalento, kuris, tarkim, bus išduodamas tik nuo keturiolikos. Ar dar bala žino ko panašaus.
Žodžiu taip, jeigu reiktų rinktis disruptyviausią ateinančio dvidešimtmečio technologiją, bepiločiai automobiliai mano sąraše būtų labai aukštai. Kuo toliau, tuo labiau atrodo, kad jų įtaka bus labai plati.
Gal ką praleidau?
[1] O pakeliui užmigti mašinoj ir pramiegoti visą naktį kieme, o ryte atsibusti saulės perkaitintame salone su ekstra rūsčiom pagiriom, mu-hahaa! :-)
SR
2014-05-27 20:34
Važiuoji pas Petrą įkurtuvių, įvedi naują adresą, o automobilis sako, tokio adreso nėra, vairo irgi nėra, tai kaip ir nebevažiuoji :)