Blogity blog blog


Autoauto

2014-05-27, rtfb

Šiandieną perskaičiau vieną antraštę, kuri paskatino atsisėsti ir surašyti puokštę visokių įdomybių, susijusių su bepiločiais automobiliais.

Manau, jau visi žino apie ką eina kalba. Daugelis kompanijų -- Google, Mercedes-Benz, Volvo, Nissan (tiek prisimenu iš atminties, o turbūt kitos irgi) -- aktyviai dirba, stengdamiesi sukurti automobilius, kuriuos pilnai vairuotų kompiuteris. Gal ne pats pirmas modelis, bet anksčiau ar vėliau tai atrodys taip: atsisėdat į automobilį, žemėlapyje nurodot tašką B ir spaudžiat “važiuojam”, tuo tarpu pats sėdite užkėlęs kojas ant panelės ir endžiojinat vjūzus.

Man pačiam tai vis dar skamba kaip fantastika, ir tai, griežtai kalbant, dar ir yra fantastika, bet jau labai artimos ateities. Gal 10 metų. Gal 20. Nelabai svarbu kiek tiksliai, bet faktas, kad pirmieji modeliai išriedės jau po kelių metų, o paskui jie sparčiai tobulės, ir dar mums visai nesusenus, mes jais važinėsime. Deal with it.

Todėl naudinga būtų pasamprotauti kaip tai paįtakos mūsų gyvenimus, gal įtaka bus ne vien komfortinė?

Pradėsiu nuo banalesnių privalumų ir potencialių minusų irba problemų, o galui paliksiu įdomesnius dalykus, kurie kai kam gal net pakilnos stogą. Bent jau man kilstelėjo :-)

Patys banaliausi dalykai, apie juos neverta daug kalbėti:

  • Važiavimo laiką bus galima skirti sau. Dabar vairuotojas dirba vairuotoju, o galės skaityti knygą
  • Galėsime girti saugiai ir patogiai grįžti namo[1]
  • Suvartos mažiau degalų: kompas nespeedins ten, kur nereikia, prieš beužsidegantį šviesoforą pristabdys ne daugiau, negu būtina ir pan.
  • Mažesnis avaringumas
  • Pasikeis form factor: nebereikės vairo, vietoje jo galės būti įrengta patogi darbo vieta. Arba priekinės sėdynės bus išvis atsuktos į vidų

Taigi, avaringumas sumažės, bet naivu tikėtis, kad visai išnyks. Iš čia įdomus klausimas: kas kaltas dėl avarijos? Ne šeimininkas gi, jis juk niekaip prie avarijos neprisidėjo? Gamintojas? Tikriausiai… O ką kompui daryti tais retais atvejais, kai jis matys, kad šitoj situacijoj niekas negelbėja, fizikos dėsnių nesuklastosi, VIENĄ IŠ šitų pėsčiųjų partrenksiu. Kurį?

Kitas klausimas: praėjus kažkiek laiko, gal dešimtmečiui, gal dviem po pirmų modelių, ar senamadiškai nusiteikusiam žmogui bus leidžiama vairuoti automobilį rankomis? Daug šita tema nesiplėsiu, bet prognozuoju, kad ne, ir prognozuoju, kad labai gerai, kad ne :-)

Pakalbėkime apie tai, kaip pasiįtakos kasdienybė. Štai jūs važiuojate ryte į darbą. Vietoj dabar įprasto nervavimosi, ramiai skaitote knygą arba atsakinėjate į darbinius laiškus. Atvažiuojate, išlipate. Ar jūsų ofiso aplinka kuo nors skiriasi nuo šiandieninės? Taip. Kieme -- nė vieno automobilio! Kodėl? Nes kai jūs atvažiuojate ir išlipate, jis užsidaro dureles ir nuvažiuoja toliau! Parkuotis. Kur nors nach prie Maximos bazės. Jūs jau sėdite ofise, geriat kavą ir plepat su kolegomis, o jis rieda neskubom judančiame sraute link parkingų kvartalo. Pasižymėkit kalendorių ir pradėkit countdown’ą iki dienos, kai tai taps realybe.

Pratęsiant temą, jeigu jau jis galės pats prisiparkuoti, tai galės ir pats nuvažiuoti trivialaus serviso: pasikeisti tepalų, padangų, whatnot. Jūs uždedat varnelę settinguose, kad jums visa tai nerūpi, ir jei nepažiūrėsit į banko išrašus, jūs net nežinosit, kad šiandieną jis praleido ne parkinge, o servise. (Beje, ar sakiau, kad parkingai bus talpesni per ploto vienetą?)

Bet ir tai dar ne viskas. Jeigu jau jūs ryte darbą pradedate dirbti dar automobilyje, tai ar didelis skirtumas, jei jame praleisite pusvalandžiu daugiau? Gal tas pusvalandis bus net produktyvesnis. Ergo, jeigu jūsų ofisas, sakykime, Vilniaus Naujamiestyje, ar yra esminis skirtumas kur gyvenate, Fabijoniškėse, ar Kulautuvoj? Nors iš pirmo žvilgsnio neakivaizdu, bet nekilnojamojo turto rinkoje irgi nusimato pokyčių. Galbūt didelių.

Na ir pabaigai, tas klausimas, kuris viską paskatino: ar galės tuos bepiločius automobilius valdyti vaikai? Atrodytų, pff, kas čia per klausimas! Kadangi vairuos kompas, o žmogus tik užsakinės, tai kam čia laukti pilnametystės? Juk nebereikės anei vairuotojo pažymėjimų, anei dar ko. Bet! Juk tai reikštų beprecedentę judėjimo laisvę nepilnamečiui, o gal net ir visai mažam vaikui. Įsivaizduokit, penkiametis atsisėda mašinon ir per pusdienį nuvažiuoja į kokią nors Krokuvą. O ten, aišku, baigiasi degalai, o telefoną vaikas pakeliui praganė degalinėj pirkdamas ledų ir fsio takoje. Nieko toks siurprizėlis tėvams, ar ne? Tad net ir čia bus kažkokių įdomybių. Galbūt reikės kažkokio vairuotojo pažymėjimo ekvivalento, kuris, tarkim, bus išduodamas tik nuo keturiolikos. Ar dar bala žino ko panašaus.

Žodžiu taip, jeigu reiktų rinktis disruptyviausią ateinančio dvidešimtmečio technologiją, bepiločiai automobiliai mano sąraše būtų labai aukštai. Kuo toliau, tuo labiau atrodo, kad jų įtaka bus labai plati.

Gal ką praleidau?

[1] O pakeliui užmigti mašinoj ir pramiegoti visą naktį kieme, o ryte atsibusti saulės perkaitintame salone su ekstra rūsčiom pagiriom, mu-hahaa! :-)

 
Tagai: Futuristika

 
11 komentarų:

avatar

Važiuoji pas Petrą įkurtuvių, įvedi naują adresą, o automobilis sako, tokio adreso nėra, vairo irgi nėra, tai kaip ir nebevažiuoji :)


avatar

Su atgal atsuktomis sėdynėmis tai visai įdomu - anksčiau teko skaityti, kad jei lėktuvuose būtų taip sėdima, jie būtų pastebimai saugesnis avarinių nusileidimų metu. Įdomu, ar atgal atsuktos automobilio sėdynės būtų saugesnės (įsivaizduoju, kad bent jau kaklo traumų atžvilgiu - taip).



avatar

Nazi spam-filtro nesimato kai postini iš mobilkos.

Gera apžvalga. Aš tikiuosi, kad greitai po autoauto atsiradimo atsiras ir paslauga pirkti Y važiavimo valandų per mėnesį, panašiai kaip dabar iš kokio Tele2 perki X minučių kalbėjimo. O tada tik telefonu išsikvieti autoauto kai reikia.


avatar
  • Reikės avarinio režimo, kai kompas atsijungia, o tu su džoistiku važiuoji ribotu greičiu kurnori.
  • Bus mažesnė prasmė turėti asmeninį automobilį. Bus dalinamasi šeimoje, firmoje, gyvenamame rajone ir t.t. Finale automobilius tik nuomosimės. Gal atvirkščiai. Pradžioje tokie automobiliai bus tokie brangūs, kad daugumą pirks firmos, savivaldybės (taksi).

avatar

Čia gera ta idėja su autonomous auto, jis jau seniai būtų galėjęs sau važinėti gatvėmis jei ne tie saugumo reikalavimai, arba kaip sakai: “kas bus jei…”. Gal jei keliai būtų perdaryti ištęstas važiavimo dežutės (užsienio autobanų stiliaus su exitais), kai realiai žmonės/wildlings negalėtų žengti ant kelio, o būtų tik pačių autoauto srautai, tai viskas kaip ir gerai turėtų suveikti, juk žmogaus interferencija visai dingsta?


avatar

Domai, šituo klausimu neturiu nuomonės, ką sako crash testeriai, tuo tikiu :-)

Daliau, good one, ačiū už linką :-)

Juozai, tavęs, kaip grįžtančio komentatoriaus, turėtų visai neprašyti kapčios ir iškart praleist. Pažiūrėsiu kodėl nepraleido, gal per griežtai padariau ir IP irgi lyginu.

Kas dėl nuomos, tai be abejo, nuomos kiekiai ir susimokėjimo planai tikrai užbujos. Ypač mieste. Bet kadangi aš prognozuoju, kad žmonės kažkiek atsiriš nuo miestų, spėju, kad privatus automobilizmas ne taip jau smarkai sumažės.

Gediminai, avarinis džoistikas?.. Kažkaip abejoju… Duoti vairuot nemokančiam žmogui džoistiką į rankas kažkaip nuteikia nedrąsiai ;-)

VV, keisti infrastruktūrą neekonomiška, niekas tokios technologijos neadaptuos. Infrastruktūrą bus galima keisti kažkada, kai gatvėse važinės tik mažuma human-drived mašinų.


avatar

Būtų viskas OK, jei ne tas vairavimo kultas. Bent jau rytų Europos ir pan. šalyse. Jei dar verda aršios diskusijos (beveik į vienus vartus, kas be ko), ar automatinė pavarų dėžė yra normalu, ar tai tik gėjams ir moterims skirtas dalykas, tai ką jau kalbėti apie self-driving automobilį. Juk pusiau mentalinė, pusiau fizinė masturbacija, vadinama vairavimu - gi tooooks didelis malonumas, kad didelės dalies net daugiau mažiau pažangiau mąstančių (jaunimo) nė su šautuvu neprivestum tokioje sėdėti. Aišku tik tai, kad per tuos dešimtmečius teks dar ir šiuo klausimu padirbėti.


avatar

Heh, jo, yra toks kultas. Ir žinant tai, mane ima piktdžiugytė dėl to, kad šiti kultistai turės grįžti prie tradiciškesnių masturbacijos metodų :-)


avatar

Dėl vaikų važinėjimo tai kaip ir būčiau linkęs nesutikti. Bent norėčiau, kad nebūtų problemų, pvz., kokiam trečiokui pačiam nuvažiuoti į burelį ar grįžti iš mokyklos, nuvažiuoti pas senelius ir pan. Dabar sugalvočiau bent du variantus, kaip būtų galima išvengti vaiko pasimetimo Krokuvoje: pirmasis – teisės bene visiems, tačiau su tam tikrais apribojimais (atstumų, maršrutų, miesto ar valstybės ribose), o antras variantas, tai kad tiesiog tokia problema, manau, neturėtų iškilti: jei jau nuvažiuoja pati į servisą, tai pati gali užsukti ir į degalinę; jau dabar yra mašinų su 3G, tai tos mašinos tikrai turėtų būti bent jau su internetu, tai ir susisiekti neturėtų būti problemų. Kaip ten bebūtų, apribojimų nepilnamečiams (ar jaunesniems nei x) vis tiek, tikriausiai, reiktų, tad manau apribojimai maršrutais ar įveikiamais atstumais būtų geriausia išeitis, kuri nereikalautų tėvų ar vyresnių brolių/sesių atsitraukimo nuo darbo ar kitos veiklos, kad mažąjį nuvežtum į jam reikiamą vietą.


avatar

Atstumų apribojimas problemos nesprendžia, nes ir nedideliu atstumu galima prisivirti košės. Pvz., nuvažiuoti prie Pučkorių atodangos, nuo jos nudardėti ir nusisukti sprandą :-). Fiksuoti maršrutai (arba dar geriau, fiksuoti taškai B, maršrutą į kuriuos autonomobilis gali koreguoti savo nuožiūra) lyg ir sprendžia problemą, bet esmė lieka ta pati: nepilnametis nieko nekontroliuoja, važiuoja kaip pasyvus keleivis.


Mano nacis spam-filtras visus laiko botais.
Išspręskite šitą captcha jeigu jūs ne toks:

9 + 5 =